Mer inspiration kring fasta

 Fasta är nog min grej trots allt. Jag har väääldigt svårt att följa recept, orkar inte räkna kalorier och har en vild sida i mig som gör att jag absolut inte vill känna mig trängd eller bestämd över. Och samtidigt har jag preferenser att äta mycket nyttigt i vardagen, inte för att jag måste men för att jag gillar att äta nyttigt. Sallad, grönsaker, fullkorn är gott! 

Så fasta är det enklaste sättet för mig att radera några få kilon som numera klistrar sig runt midjan och börjar smyga sig upp mot ryggen. Päronformade jag med smal midja och stor rumpa har aldrig tidigare haft den här typen av fettansamlingar, men åldern gör väl sitt till. Jag är ändå 54 år.

Läste en spännande blogg, där Fru Olsson fastar tre gånger i veckan, Eller gjorde för jag tror att hon kanske är klar med det, eller vad vet jag. Här hittar du det. https://rigmormortis1998.wordpress.com/2019/01/03/fru-olssons-fasta-mitt-faste-schema/

Jag har nu provat att fasta en eller två gånger i veckan, men det är ju inte riktig fasta jag pysslat med eftersom jag har ätit lite kalorier, inte mycket men jag har stoppat i mig 100-200 kalorier. Det brukar ju kallas för 5:2.

Men OM det är skillnad mellan riktig fasta, dvs inga kalorier alls och lite kalorier så kanske jag ska prova att helt sluta med kalorier under fastan. Jag brukar sluta äta vid 20, vi äter sent hos oss, och har egentligen sällan frukost före 11 då jag tar med lite yogjurt i en glassburk till jobbet. Så det är ju i princip en 40 timmars fasta. Fixar jag det två gånger i veckan, måndagar och onsdagar eller torsdag så är jag jättenöjd och kan ta ett glas vin som vanligt till helgen, äta lite chips, snask eller vad jag nu vill. Jag har inga problem med att äta sånt måttligt.

Har fortfarande inte bestämt mig om jag kör helfast = 0 kalorier för hälsoeffekternas skull eller om jag gör mitt vanliga, dvs hemmalagad soppa med tvp små potatisar, en gul lök, vitlök, tsk olja, buljongtärning. Samt en mörk chokladbit som äts mycket långsamt tillsammans med kvällsteet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lätt eller blytungt?

Hej 2020 - dags att spotta i nävarna